top of page
חיפוש

רד הלילה - טכניקת ריצה עם פנסים

חיות לילה - סדנת ריצת לילה





ריצת לילה היא חוויה נהדרת ומרגשת. הריכוז והשקט מסביב, יוצר מעין בועה מסביבנו. בועה בגודל של אלומת האור.

עם זאת ריצת לילה מציבה כמה אתגרים מעניינים בפני העוסקים בה.

בכתבה זו נפרק את האתגרים והדגשים לחווית ריצת הלילה.


אובדן מימד העומק- תפיסת העומק שלנו נשענת רבות על פענוח הצללים שמטילים אובייקטים. עצם עם צל ארוך יתפס כגבוה. פנס הראש נמצא קרוב מאוד לעיניים ולכן מעלים את הצללים מעיננו. וכך קשה לנו מאוד לאמוד עומק של עצמים נמוכים כגון אבנים ותעלות.


פגיעה בהתמצאות סביבתית - הראיה מוגבלת לאלומת הפנס והעצמים רחוקים יותר נעלמים, גבעות רחוקות יותר למשל שאפשר לראות ולזהות ביום, לא נראות בלילה. כך הכיוונים הכללים מתעמעמים.


צימצום שדה הראיה הקרוב- בשל מגבלות אלומת הפנס, אנחנו רואים פחות את השטח שכמה צעדים לפנינו, מקבלים פחות מידע חזותי ופחות התרעה על העתיד להגיע.


פגיעה בזיהוי עצמים- צינור השקיה יכול להראות כנחש-(ולהפך). שיח נראה כמו סלע. טעויות הזיהוי הללו מעכבות ומלחיצות.


מה שלא רואים, ומה ששומעים - כיוון שרוב החלל שסביבנו חשוך, אנחנו במתח מסוים הנובע מאי ודאות. אנחנו נסמכים יותר על החושים האחרים, בעיקר השמיעה. כיוון שאנחנו פחות מיומנים בהתמצאות וזיהוי לפי שמיעה, זה יוצר עומס וטעויות זיהוי. למשל הקולות של הציוד בווסט נשמעים לפעמים כמו צעדים של מישהו אחר. קולות של לטאה קטנה בסבך מפחידים כמתקפת נחש ארסי.


משקל ואיזון - ריצה ארוכה עם פנס מורגשת בשרירי הצוואר. גם על זה צריך להתאמן. פנסים עם סוללה אחורית מאוזנים יותר על הראש, ולעיתים נוחים יותר גם אם הם כבדים יותר מפנסים אחודים.


מימד הזמן- התחושה שהריצה ארוכה יותר במרחק ובזמן.



התמודדות ע

ם אתגרי הלילה

התמצאות


  1. הכירו את מסלול הריצה ביום, לפני ריצת הלילה. הניווט יהיה קל יותר והאובייקטים מוכרים.

  2. אם זו פעם ראשונה - למדו את המסלול על המפה. את הכיוונים הכללים, הכבישים התוחמים את השטח, הישובים הקרובים, גבעות ועמקים שתעברו במהלך הריצה ושיעזרו לכם להתמצא.

  3. מסלול על השעון ושליטה בניווט באמצעות שעון וטלפון- הכירו את פונקצית הניווט על גבי נתיב טעון מראש. פונקציה חשובה אחרת היא ניווט אחורה- שימושי במקרה שאתם רוצים לקצר את הריצה- או לחזור מנקודה שונה.

  4. רוצו עם מישהו שמכיר את האיזור והמסלול.

  5. יותר קל לאסוף ניסיון ולרוץ בשבילים פתוחים. שבילי יער סבוכים מאתגרים יותר את חוש ההתמצאות (ומרגשים יותר, כמובן)


הגבלת חוש הראייה ועבודה עם פנס


  1. הכירו את הפנס שלכם- פנס ריצה צריך עוצמה של לפחות 200 לומנס. בידקו מה מתאים לכם בריצה קלה וקרובה.

  2. פנסים ריאקטיביים משנים את עוצמת התאורה וסוג האלומה בצורה אוטומטית, כדי לשמור על צריכת סוללה ואלומה אופטימליות. כדאי לבדוק את ההתאמה שלהם לצרכים שלכם.

  3. כוונו את הפנס מספיק רחוק כך שתוכלו לראות ולו בקצה שדה הראייה העליון את הדרך שלפנכם- כ10-15 מטר. עם זאת הפנס צריך להאיר גם את השביל הקרוב אליכם- כמטר לפניכם.

  4. המשיכו לסרוק את השביל- רחוק וקרוב וגם לצדדים כדי להבין טוב יותר את השטח. אל תשקעו בתוך האלומה הצרה.

  5. בחרו עוצמת תאורה מינימלית שנוחה לכם. כדי לחסוך בסוללה ולהמעיט בסינוור.

  6. בעליות תלולות מומלץ להקטין את עוצמת התאורה כדי לא להסתנוור, בירידות להגדיל את העוצמה כדי לראות פרטים קרובים ורחוקים טוב יותר.

  7. גם יתר השותפים לדרך מתקשים לראותך אתכם, שימו דגש על ציוד מחזיר אור. רבים מפרטי הציוד כוללים חלקים מחזירי אור. שווה לשאול ולבדוק. נצנצים אחוריים חשובים בעיקר אם רצים לצד כבישים.

  8. לילה קר בחורף או בהרים- הפנס יגמר מוקדם יותר בשל תגובת הסוללה לקור. הוסיפו פנס או סוללת גיבוי



טכניקת ריצת שבילים בלילה





  1. רוצו לאט יותר מאשר ביום, הלילה פחות מתאים לריצות מהירות בשטח בשל המורכבות של הערכת העומק

  2. הרימו את הרגליים קצת יותר מעל לשביל ונחתו על החלק הקדמי של כף הרגל, כך תפחיתו את הסיכוי לבעוט בסלע או לנחות לא טוב ולסובב קרסול.

  3. ריצה עם בן זוג- עדיף לרוץ צד לצד מאשר אחד אחרי השני- כך אתם נהנים מאלומת אור רחבה יותר וחשוב מכך, מהצללים שפנס בן הזוג יוצר. כך שמימד העומק חוזר במידה רבה. ריצה לפני רץ אחר מפילה על השביל צל גדול וקצת מבלבל של עצמך.

  4. נימוסי שביל- נסו לא לסנוור אחד את השני כאשר מסתכלים לכיוון בן הזוג. פנסי לד מייצרים תאורה חזקה ומסנוורת מאוד. גם רוכבים ונהגים ישמחו לוותר על הסינוור הזה.

  5. ללא אוזניות. אתם רוצים מקסימום מודעות לסביבה, וחוש השמיעה חשוב במיוחד בלילה, על אחת כמה וכמה אם אתם רצים בקבוצה, מודעות לחברים חשובה גם היא.

  6. חיות- נסו לא להפתיע אותן, אם רצים בשביל סבוך, מחאו כפיים או עשו קולות אחרים, כדי לתת להן הזדמנות לזוז מדרככם.






התמונות צולמו בסדנת ריצת הרים באיטליה- Matterhorn skyrunning workshop. כיתת אומן שהודרכה ע״י רצי עילית איטלקיים.




כתב - יניב שושן

בית הספר לריצת הרים

יולי 2023


44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page